0

انتخاب یوزپلنگ ایرانی بعنوان نمادی در فوتبال کشور

بازدید 164

ایران، آخرین مامن یوز آسیایی است

توجه تو، تضمین بقای یوز ایرانی

 

نماد سرعت، قدرت و زیبایی طبیعت که در سه ثانیه به اوج سرعت خود یعنی حدود ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت می رسد، در شیب تند سقوط و انقراض قرار گرفته و اکنون یوز ایرانی، رقیب سرسخت سلطان جنگل برای بقا تقلا می کند؛ او نیازمند حمایت جدی انسان هاست چراکه هم نوعان ما، زمین و حق حیات را از آنان گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مشارکت های مردمی و مسوولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست، یوزپلنگ آسیایی، نژادی خاص است با تعداد محدود شده، اکنون در زمره در خطر انقراض‌ترین گونه‌های حال حاضر دنیا و ایران آخرین ماوای تعداد باقی مانده آنها است. یوز ایرانی همچنین با مشخصه ای منحصر به فرد گونه ای دارای یال است؛ وجه تمایز این گونه با پلنگ نیز در ظاهر، خط اشک آن به شمار می رود که از چشم تا گوشه دهان کشیده شده است.

این واقعیت تلخ را باید پذیرفت که تنها کمتر از 70 قلاده از یوز آسیایی در جهان باقی مانده است و این تعداد نیز صرفا در ایران، وطن ماست بنابراین وظیفه ما در حفاظت از این گونه هم وطن بسیار سنگین است و  با توجه به شرایط خاص یوزپلنگ آسیایی، حمایت از آن یک وظیفه ملی و بین المللی است؛ در اینجا از هر فرد با اخلاق دعوت می شود تا با اندیشه بیشتر، حمایت و مهربانی خود به یاری بیاید تا همه با هم، نگذاریم این گونه پرافتخار و منحصر به فرد که ایران زمین، آخرین پناهگاه و وطن اوست،  به حال شیر ایرانی و ببر مازندران دچار و منقرض شود.

از 20 سال پیش با اقدام سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری و پیش بردن برنامه توسعه سازمان ملل متحد UNDP”” و جمعی از مشاوران بین المللی، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی شکل گرفت و موفق شد تا به امروز با تحت حفاظت قرار دادن 10 زیستگاه به مساحت شش میلیون هکتار، از روند انقراض این گونه و از دست رفتن زیستگاه‌های آن جلوگیری شود اما  باید توجه داشت که بر اساس شواهدی که اخیرا از وضعیت یوزپلنگ در مناطق تحت حفاظت و همچنین مناطق آزاد به دست آمده است، به نظرمی‌رسدکه بحران جمعیت گونه دربعضی ازمناطق مشهود بوده و اقدامات و فعالیت‌های کنونی به تنهایی، تضممین‌کننده بقای بلندمدت این‌گونه نیست بنابراین بدون حمایت و مسوولیت پذیری ساکنین ایران زمین، این نماد طبیعت و حیات وحش ایران به لحظه انقراض نزدیک می شود.

از سوی دیگر توجه خاص دولت به اجرای “طرح ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی” و تامین اعتبار لازم، کلید موفقیت در حفظ این گونه است. در طول این سالها ، تلاش های مربوط به کارگذاری دوربین های تله ای با جدیت از سوی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در داخل زیستگاه‌های منتخب پیگیری شد، لیکن بدلیل پاره ای مشکلات مانند کمبود تعداد دوربین ها، کمبود بودجه و نیروی انسانی متخصص و عدم استمرار در کارگذاری مستمر و مرتب دوربین ها ، کسب نتایج دقیق و صحیح از تصاویر گرفته شده از یوزها و سرشماری آنان با دشواری‌هایی همراه بوده و نتایج دقیق از آن وجود ندارد.

بر اساس نتیجه این فعالیت‌ها مشخص شد که یوزپلنگ ها در مناطق مختلف در رفت و آمد بوده و نمی‌توان جمعیت ثابتی برای هر استان یا منطقه در نظر گرفت، همچنین می توان حداقل جمعیت یوز در کشور را 50  قلاده  متصور شد.

این گونه ارزشمند در مناطق بیابانی در سطح منطقه زندگی می‌کرد و تعدادی از یوزپلنگ های ایرانی در مناطق حاشیه کویر مرکزی از جمله خارتوران، نایبندان، دره‌انجیر و میاندشت دیده شدند.

قلب تو، حامی یوز ایرانی تنها

تک تک ما می توانیم گامی برای بهبود شرایط زندگی این پادشاه توانمندی و سرعت طبیعت که با زیبایی اش، دشت را ابهت می بخشد، برداریم و به بقای آن کمک کنیم تا خاطره ای در ذهن و عکسی در گذشته ایران نشود.

ساده ترین کارها برای حمایت از این گونه بی نظیر، این است که در هنگام عبور با خودرو از راه هایی که از زیستگاه یوز ایرانی است، سرعت خودرو را کاهش دهیم تا حادثه ای تلخ و تاسف برانگیز رقم نخورد؛ زندگی هر یوزپلنگ ایرانی به معنی بقای نژاد اوست. همچنین نیاز است تا گردشگران توجه کنند هنگام حضور در زیستگاه این گونه ارزشمند، چیزی جز رد پا، از خود باقی نگذارند.

توجه داشته باشیم که دامداران در حفاظت از این گونه نقش به سزایی دارند؛ حمله سگ های گله به یوز ایرانی، از مهمترین عوامل تهدید این گونه در حال انقراض است. با کمک دامداران و افراد بومی، می توانیم از این گونه با ارزش ژنتیکی و نماد کشور، حفاظت کنیم .

بر ماست که هر یک، اهمیت جانوران وحشی و احترام به حقوق حیوانات را به فرزندان خود آموزش دهیم. مهرتان نسبت به حیوانات برکتی است که به سرعت به زندگی و کامتان می بارد.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید