0

قرقاول نماد جانوری استان اردبیل

بازدید 132

قرقاول، به عنوان نماد طبیعی و زیست محیطی این استان انتخاب شده است

مناطق شمالی استان بویژه شهرستان های پارس آباد، بیله سوار و گرمی مغان از زیستگاههای مهم قرقاول در كشور بشمار می رود.

با هدف حفاظت و حمایت از گونه های حیات وحش هریك از استان های كشور دارای نماد جانوری شده اند و انتخاب قرقاول بعنوان نماد استان اردبیل نیز در این راستا بوده است.

در سال های اخیر قرقاول در استان اردبیل در معرض خطر كاهش جمعیت قرار گرفته و بر این اساس حفاظت و حمایت از آن نیز ضروری شده است.

قرقاول گونه ای از ماكیان ‌سانان است. قرقاول كلمه ‌ای تركی است. نامهای فارسی آن تَذَرو، ترنگ و خروس صحرایی است.

قرقاول پرنده‌ای است كه به خاطر داشتن دم بلند و راه رفتن باشكوهش از سایر ماكیان متمایز می‌شود. این پرنده یكی از عجیب‌ترین پرندگان جهان است. قرقاول‌ها روی درختان زندگی می‌كنند و انواع بالغ از برگ‌های درختان، حشرات، تمشك، دانه‌ها و میوه‌های جنگلی تغذیه می‌كنند. این پرنده هنگام احساس خطر معمولاً پرواز نمی‌كند، بلكه به سرعت می‌دود و پنهان می‌شود. در ارتفاع كم پرواز می‌كند و مدت پروازش معمولاً كوتاه‌است.

زیستگاه این پرنده در جنگل‌های مرطوب، بوته‌زارها و درختان پهن‌برگ یا خزان‌كننده ‌است كه در زیر بوته‌های آن‌ها آشیانه می‌كند. قرقاول ها وابستگی زیادی به جنگل‌ها و بوته‌زارها دارند آنها معمولاً در جنگل­ها استراحت و در نقاط باز و كم‌ درخت و كشتزارها به تغذیه می‌پردازند.

قرقاول ها  نظیر مرغ و خروس و انواع بوقلمون جزو ماكیان تقسیم بندی شده و به این ترتیب از نظر مشخصات ظاهری و فیزیولوژیكی كم وبیش تمامی خصوصیات گروه ماكیان را دارند. قد پرنده به اندازه مرغ و خروس معمولی بوده ولی پرهای دم در قرقاول رشد بسیار زیادی می کند به طوری كه در برخی از نژادها، طول دم به5/1 متر می‌رسد و بدین گونه درازای پرنده از سر تا دم به دو متر هم می‌رسد. ارتفاع قرقاول‌ها از 50 تا 100 سانتی متر است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید