0

قوچ اصفهانی، نماد محیط زیست اصفهان

بازدید 129

قوچ اصفهان، نماد حیات وحش جانوری استان اصفهان است و در فهرست گونه‌هاي آسيب پذير می باشد.

خصوصیات ظاهری: خمیدگی شاخ ها بطرف گردن، دارای لکه زینی شکل سفید رنگ در ناحیه کمر،رنگ بدن از سایر قوچهای ایران تیره تر بوده اما رنگ دست و پا و پوزه نسبت به سایر بدن کمی روشنتر است.

از برگ انواع درختچه ها و بوته ها و از انواع علوفه تغذیه می کند.

قوچ و میشها به صورت گروهی زندگی می‌کنند. معمولاً میش‌ها، بره‌ها و نرهای جوان با هم و جدا از گله‌های مسن‌تر مشاهده می‌شوند.

وضعیت گونه: در رده بندی فهرست اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) جزء گونه های آسیب پذیر(VU) محسوب می شود.

 

زیستگاه این قوچ بطور انحصاری در ایران و استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری است استفاده نمادین، از این گونه جانوری در رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مورد توجه قرار گیرد زیرا توجه به نماد قوچ اصفهان، توجه به محیط زیست و حیات وحش غنی این استان است.

پناهگاه حیات وحش و پارک ملی قمیشلو، پناهگاه حیات وحش موته و کلاه قاضی از زیستگاه های شاخص این گونه جانوری هستند. وضعیت جمعیتی این گونه در کلاه قاضی نگران کننده است اما در قمیشلو و موته شرایط بهتر است؛ گرچه در یک دهه گذشته جاده و توسعه صنایع این نواحی را با تهدیدهای جدی روبه‌رو کرده است. جاده‌ها و مناطق صنعتي  هر روز در حال نزديك شدن به قميشلو هستند؛ خطري كه با محاصره اين منطقه و ادامه روند خشكسالي‌ ها مي‌تواند در آينده تير خلاصي باشد بر پيكر يكي از زيستگاه‌هاي مهم  حيات جانوري اصفهان.

این حیوان در تپه ماهورها و دامنه كوه‌ها بيشتر ديده مي‌شوند؛ جايي كه در  محاصره مناطق صنعتي و معادن مي‌تواند آسيب‌هاي بزرگي براي جمعيت اين گونه جانوري را در پي داشته باشد.

 

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید